ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ, Ασπρόπυργος

Άλατα σε εναλλάκτη θερμότητας νερού – λαδιού.

Εταιρεία: Ελληνικά Πετρέλαια Α.Ε., Εγκαταστάσεις διυλιστηρίων Ασπροπύργου Αττικής

Περιγραφή του προβλήματος.

Μέσα στα τούμπα ενός εναλλάκτη θερμότητας νερού – λαδιού συσσωρεύονταν συχνά επικαθίσεις αλάτων, με αποτέλεσμα να μεγαλώνει η διαφορική πίεση μεταξύ εισόδου και εξόδου του νερού, να μειώνεται η ψυκτική απόδοση του εναλλάκτη και η θερμοκρασία του λαδιού να μην πέφτει αρκετά. Στην εικόνα 1α φαίνονταιτα τούμπα μετά από μηχανικό καθαρισμό, ο οποίος γινόταν περίπου κάθε έξι μήνες. Η λευκή κηλίδα είναι από επικαθίσεις αλάτων που δεν καθαρίστηκαν εντελώς. Επίσης, στα καπάκια του εναλλάκτη συσσωρεύονταν σκουριά και σκληρά άλατα.

Η μονάδα των διυλιστηρίων του Ασπροπύργου έχει πάνω από 500 τέτοιους εναλλάκτες νερού – λαδιού, οι οποίοι αποτελούν τμήμα της εγκατάστασης των αεροσυμπιεστών της ATLAS COPCO που υπάρχουν στις εγκαταστάσεις τους. Το κόστος συντήρησης και καθαρισμού των αλάτων με μηχανικά και χημικά μέσα είναι πολύ μεγάλο, καθώς ένα τμήμα της εταιρείας ασχολείται αποκλειστικά και μόνο με αυτήν την εργασία, ενώ είναι φυσικό να υπάρχουν και φθορές στους αυλούς (τούμπα) και στα καπάκια των εναλλακτών εξαιτίας των διαβρωτικών οξέων που χρησιμοποιούνται.

Η λύση που δοκιμάσαμε.

Προσαρμόσαμε ένα δακτύλιο MERUS 1½’’ industrial στο σωλήνα τροφοδοσίας του εναλλάκτη, ο οποίος αποτελεί ένα μικρό μέρος ενός πολύ μεγάλου ημίκλειστου κυκλώματος ψύξης, που τροφοδοτεί εκατοντάδες εναλλάκτες θερμότητας. Η επιτυχής έκβαση αυτής της δοκιμής θα οδηγούσε στην τοποθέτηση πολλών δακτυλίων MERUS μεγάλων διατομών σε κεντρικά σημεία του δικτύου, που θα κάλυπταν πολλούς εναλλάκτες ο καθένας.

 Merus Άλατα σε εναλλάκτη θερμότητας νερού - λαδιού

Με ποιον τρόπο ελέγξαμε τα αποτελέσματα της δοκιμής.

Σχεδόν πέντε μήνες αργότερα ανοίξαμε ξανά τον εναλλάκτη και τον φωτογραφίσαμε και πάλι (εικόνα 1β). Οι τεχνίτες που άνοιξαν τον εναλλάκτη εντυπωσιάστηκαν. Συγκεκριμένα, σχολίασαν ότι ήταν τόσο καθαρός σαν να μην είχε δουλέψει ούτε μία μέρα. Μάλιστα, είχαν απομακρυνθεί και όσα άλατα είχαν εναπομείνει μετά το μηχανικό καθαρισμό που είχε γίνει πριν πέντε μήνες. Είχαν μείνει μόνο μερικές μαλακές επικαθίσεις που τριβόντουσαν εύκολα με τα δάχτυλα. Φυσικά, δε χρειάστηκε ούτε μηχανικός ούτε χημικός καθαρισμός και ο εναλλάκτης τοποθετήθηκε και πάλι στη θέση του, έτοιμος για λειτουργία.

MERUS

Μοιράσου το στα social media